Bővebb ismertető
A zene hangjainak felfedezése című könyvben a szerző a zenei akusztika (zenei hang- tan) alapvető ismereteit írja le 7-11 éves gyerekeknek. A könyv tartalmának megértéséhez tanácsos a felnőttek közreműködése is. Az elméletben olvasottakat (a hang keletkezése, terjedése, érzékelése, a hang hangmagasság, hangerősség és hangszín tulajdonsága) a gyerekek a gyakorlatban is kipróbálhatják egyszerű kísérletekkel és a könyvben bemu- tatott ütőhangszerekkel végzett játékos zenei feladatokkal. Közben fejlődik a ritmusér- zékük, zenei hallásuk, zenei emlékezetük, improvizációs készségük, elsajátíthatják a hangszerekkel kísért énekek zenei szabályok szerint történő tanulási folyamatának lépé- seit, és felfedezhetik a hangszerek együtthangzásának szépségét a csoportos muzsikálás kellemes zenei élménye által. A képek és rajzok színesebbé, szemléletesebbé teszik az elméletben leírtakat, és a gyerekeknek lehetősége van a könyvben saját rajzaikkal is elmé- lyíteni az olvasottakat.A zenei feladatok dalanyagát a magyar zenepedagógia elvei (Kodály-módszer) sze- rint magyar népi gyermekdalok és a magyar népdalokra jellemző la pentaton hangsor dallamfordulataiból álló komponált gyermekdalok alkotják.A könyv zeneakusztikai ismereteket közlő fejezeteinek (10-38.,78-84.0.) tanulmányo- zása közben már lehet a Zenei játékok az ütőhangszerekkel című részek Hangszerfel- ismerő, Hangszínfelismerő és Hangszerkíséretes játékaiból egyet-egyet mindig eljátszani. Előtte azonban nézzük meg a könyvben előforduló ütőhangszerek táblázatát (35.old.), ol- vassuk el az adott játéknál használt ütőhangszereket bemutató részeket (40-42., 60-63., 82.old.) és A zenei játékok típusai című fejezetet (44.old.).A zenei feladatok megoldásához ismerniük kell a gyerekeknek az alapvető ritmu- sokat (tá, ti-ti, szinkópa, negyed, nyolcad, fél és egész szünet), a mérőütés és a 2/4-, 4/4-es ütemmutató fogalmát, valamint a szolmizációs hangok ismeretét l-s-m-r-d, illetve a rit- mus zenekarral kísért énekeknél d'-l-s-f-m-r-d-ti,-1,-s, hangterjedelemben.A könyvben bemutatott hangszerek helyett természetesen lehet más kinézetű, de lehe- tőleg azonos nevű és hasonló hangszínű hangszereket is alkalmazni a zeneakusztikai is- meretek olvasásakor és a zenei feladatok megoldásakor. Ekkor azonban beszéljük meg a gyerekekkel, hogy az ő hangszerük szerkezete, ezáltal annak hangszíne miben különbö- zik a könyvben lévő hangszertől.A könyv tartalma az otthoni szabadidő zenével való eltöltése mellett alkalmazható ze- nei szakkörök foglalkozási anyagaként, és kiegészítő tananyaga lehet a zeneiskolai, ál- talános iskolai zeneelmélet oktatásnak is. Ezentúl alkalmas még óvodapedagógusoknak az óvodai zenei nevelés hallásfejlesztés területén, a hangmagasság, hangszín és dinami- kai érzék fejlesztéséhez szükséges háttérismeretanyag szerzésére.